
Dialoog: the art of thinking together
Onlangs begeleidde ik een workshop over ‘dialoog’. Vragen als: wat is een dialoog, wat is het verschil met een discussie, wat bevordert en wat belemmert een dialoog?
Over het algemeen zijn we het vrij snel met elkaar eens over wat de kenmerken van een dialoog en een discussie zijn en over wat een dialoog bevordert en belemmert. Lastiger wordt het echter als we een dialoog willen voeren, één op één of met meerderen in een groep/team. Op de één of andere manier zitten we heel snel in een discussie, terwijl we voorgenomen hadden dat niet te willen. Ik vermoed dat één van de oorzaken is dat we weinig goede voorbeelden van een constructieve dialoog zien. Op televisie zijn ze schaars, voor zover ik daar als minimale TV kijker over kan oordelen. Op de radio kom ik ze meer tegen.
Een gesprek tussen twee mensen, waarbij het niet gaat van 'ja, maar', maar van 'ja, en'. En waar het niet gaat om een winnaar en dus ook een verliezer , maar waar het gaat om twee winnaars. Een gesprek waar als het ware met iedere vervolg zin gestapeld wordt op het voorgaande en de uitkomst verrassend is, voor beide partijen. En waarbij beide partijen het als winst ervaren. Dit beeld past bij onze omschrijving van een dialoog: “the art of thinking together”. Samen denken, zonder vooringenomenheid, zonder vooroordeel, zonder van te voren te weten wat de uitkomst zal zijn, zonder te willen winnen of de ander te overtuigen. Dan krijgen (onze) woorden weer een scheppende, creërende kracht, soms tot onze eigen verbazing.
Our deepest fear
Zo nu en dan duikt op het juiste moment een wezenlijke tekst op. Een gedicht. Een uitspraak. Een gezegde. Een liedtekst. Zo ook deze ochtend.
Waaraan herken je vitale mensen?
De twaalf dingen die vitale mensen altijd doen:
Zo doe je dat: vitaliteit creëren
Sinds 1999 zijn de professionals van STRATCH gericht op het creëren van vitaliteit in teams en organisaties. Door leidinggevenden te inspireren en te faciliteren om de (natuurlijke) krachten, talenten en ambities van mensen optimaal in te zetten en te ontwikkelen.
- 1
- 2